Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte

sluiten

Boekhouding

U kunt bij ons terecht voor een complete boekhoudkundige ondersteuning: de voorbereiding, de volledige boekhouding, de technische eindcontrole en alle vragen in verband met uw zaak, ongeacht in welke sector u actief bent.

U kan via een online-pakket (Eva-online) de boekhouding zelf voorbereiden. Indien u hier meer informatie over wenst, kunt u gerust met ons contact opnemen.

Welke taken nemen wij allemaal voor onze rekening?

Voorbereiding van uw boekhouding en fiscaliteit

  • We verwerken uw facturen en financiële verrichtingen.
  • We bereiden uw BTW-aangifte voor.
  • We stellen de BTW-listing op.
  • We beantwoorden uw vragen en die van de fiscale administratie.
  • We maken uw resultatenrekening, balansen en jaarrekening op.
  • We verzorgen de controles uitgevoerd door de BTW-, belasting- en AOIF-administratie en bespreken dit met u vooraleer we een akkoord sluiten.
  • We verzorgen de nodige contacten met de BTW- en AOIF-administratie.
  • We maken voor u een ontwerp op maat inzake financiële planning.

Uw boekhouding

  • We controleren uw facturen en corrigeren waar nodig.
  • We verzorgen tijdig en correct uw BTW-aangifte.
  • We stellen de BTW-listing op.
  • We berekenen de kerncijfers, volgen deze op en bespreken dit met u indien nodig.
  • U krijgt van ons, als u dat wenst, tussentijdse updates van uw cijfers.
  • We werken elk jaar uw resultatenrekening, balans en jaarrekening af.
  • We leggen elk jaar uw jaarrekening neer bij de Nationale Bank van België.
  • We volgen uw dossier proactief op.
  • We verwijzen u indien nodig door naar externe handelsrelaties en kunnen u bij hen introduceren.
  • We vragen voor u een offerte op bij externe handelsrelaties inzake uitbestedingen om de beoogde resultaten te halen.

De technische eindcontrole
(zowel intern als extern)

  • We controleren de tussentijdse en jaarcijfers, alsook uw belasting- en BTW-aangiftes.
  • We sturen, indien nodig, onze of uw medewerkers technisch bij.
  • We bespreken dossiers met de dossierbeheerder.
  • We beantwoorden fiscale- en boekhoudkundige vragen.
  • We bekomen een akkoord bij belastingcontroles.

Fiscaliteit

Onze medewerkers beantwoorden al uw fiscale vragen.

Waarvoor kunt u bij ons terecht?

  • We stellen uw belastingaangifte op en versturen ze naar de bevoegde instantie, zowel voor uw persoonlijke als de vennootschapsaangifte.
  • We beantwoorden al uw vragen i.v.m. fiscaliteit.
  • We screenen uw boekhouding en gaan op zoek naar fiscale optimalisatiemogelijkheden.
  • We beantwoorden ook eventuele vragen van de belastingadministratie over uw aangifte.
  • We staan u bij in geval van belastingcontroles.
  • We regelen, indien nodig via uitbesteding, alle adviezen betreffende ondernemingen.

Opstart ondernemingen

Hebt u plannen om als ondernemer te starten? Wij helpen u om uw eerste stappen te zetten …

  • We bespreken samen met u welke ondernemingsvorm het best bij uw activiteiten aansluit.
  • We bereiden de volledige opstart voor in overleg met u.
  • We bezorgen de nodige gegevens van uw vennootschap aan de notaris (indien opstart via notariële akte).
  • We maken de akte en publicatie op voor de opstart van uw vennootschap (indien opstart via onderhandse akte).
  • We begeleiden u bij de opmaak van een financieel plan voor uw onderneming
  • We controleren alle documenten op correctheid en volledigheid.
  • We activeren uw ondernemingsnummer bij een erkend ondernemingsloket.
  • We activeren uw BTW-nummer.
  • We vragen de nodige vergunningen aan (transport, FAVV, e.d.).
  • We zorgen voor uw aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds zowel van u persoonlijk, als van uw vennootschap.

Hebt u uw eerste maanden als zelfstandige al achter de rug, dan volgen wij uw dossier op.

  • We kijken uw gegevens na bij de Kruispuntbank van Ondernemingen.
  • We geven wijzigingen in uw statuten door aan de notaris (notariële wijziging) of sturen deze door voor publicatie in het Belgisch Staatsblad (onderhandse wijziging).
  • We melden wijzigingen aan het ondernemingsloket, de BTW-administratie,…
  • We volgen uw dossier op bij het sociaal verzekeringsfonds en sturen, indien nodig, wijzigingen door.

Sociaal advies

We kunnen de loonadministratie van uw personeel voor u verzorgen.

  • We geven uw gegevens door voor de aansluiting bij een sociaal secretariaat.
  • We bezorgen alle prestaties aan uw sociaal secretariaat.
  • We verzorgen de Dimona-aangifte bij de start van een nieuw personeelslid.
  • We verzorgen de aanvragen voor tijdelijke werkloosheid voor uw onderneming.
  • Eventuele problemen met niet-doorgegeven prestaties worden maandelijks opgevolgd.
  • We beantwoorden al uw vragen betreffende personeelszaken.
  • We staan u bij in geval van sociale inspecties en controles.

De loonadministratie van uzelf als zaakvoerder/bestuurder, uw medezaakvoerders, medebestuurders en vennoten kunnen wij ook verzorgen

  • We bereken maandelijks uw loon en bedrijfsvoorheffing.
  • We brengen u tijdig op de hoogte van de te betalen bedrijfsvoorheffing.
  • We sturen de nodige aangiftes door.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte

sluiten
  1. Een professionele totaalservice op het vlak van boekhouding, fiscaliteit, opstart ondernemingen en sociaal advies
  2. Een persoonlijke en discrete relatie met een vast aanspreekpunt binnen ons kantoor
  3. Wij denken actief mee met u op zoek naar oplossingen
  4. Een efficiënte samenwerking tussen uw bedrijf en ons kantoor
  5. Wij houden u op de hoogte van nieuwigheden inzake wetgeving, rechtspraak …

Bij Akanta beseffen we dat stilstaan achteruitgaan is. We leveren dan ook heel wat inspanningen om onze eigen activiteiten te optimaliseren en de service naar onze klanten te vernieuwen. Zo beschikken we over heel wat interessante elektronische tools (boekhoud- en facturatiepakket, Codabox ...) die ons toelaten om op een snelle en efficiënte manier gegevens uit te wisselen. Dit levert ons en u heel wat tijdswinst op en werkt dus kostenbesparend. Uiteraard volgen we alle nieuwe evoluties op de voet om zo maximaal te kunnen inspelen op nieuwe kansen.

Overtuigd van onze meerwaarde?

Aarzel niet om ons te contacteren