Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte

sluiten


Breng uw registratie in het UBO-register in orde

Uiterlijk op 31 maart 2019 moeten de ‘uiteindelijke begunstigden’ van vennootschappen in een register opgenomen zijn. Dit is het zgn. UBO-register, waarbij UBO staat voor Ultimate Beneficial Owner. De registratieplicht geldt ook voor kleine vennootschappen en vzw’s. Deze maatregel kadert in de antiwitwaswetgeving.

Wie is er ‘uiteindelijk begunstigde’?

  • Bij een vennootschap gaat het om
    • personen die minstens 25% van de aandelen en/of de stemrechten in bezit hebben.
    • iedereen die op een andere manier zeggingschap heeft over de vennootschap (denk bv. aan een aandeelhoudersovereenkomst).
    • hoger leidinggevend personeel

Iedereen die tot de eerste twee categorieën behoort, moet geregistreerd worden. Enkel als dit niemand oplevert, moeten de natuurlijke personen uit categorie drie vermeld worden.

  • Bij stichtingen en vzw’s zijn dit bestuurders, natuurlijke personen die de vereniging kunnen vertegenwoordigen, het dagelijks bestuur waarnemen of op een andere manier zeggingschap uitoefenen.

Wie is verantwoordelijk?

De bestuurders/zaakvoerders. Ze dienen de gegevens jaarlijks te controleren en, in geval van een wijziging, binnen een maand de nodige aanpassingen door te geven.

Wat zijn de mogelijke sancties?

Een administratieve geldboete van 250 tot 50.000 euro.

Wat moet u precies doen?

Ga naar de site van de FOD Financiën en breng daar zo snel mogelijk uw registratie in orde.

U vindt hier alle praktische info en een gebruikershandleiding.
Lukt het niet, neem dan contact op met ons kantoor. We zullen u vragen om met uw identiteitskaart (en bijhorende pincode) langs te komen op kantoor, en vervolgens de nodige stappen ondernemen.

17 december 2018

E-newsletter

Akanta houdt zijn klanten steeds op de hoogte van de fiscale actualiteit via onze e-newsletter. We doen ons best om onze nieuwsbrieven kort, overzichtelijk en leesbaar te houden. Dit houdt in dat we geen uitgebreide wetteksten of eindeloze details opnemen. Uiteraard zijn wij altijd bereid om deze verder met u te bespreken. Neem daarvoor contact op met uw dossierbeheerder.

Terug naar het overzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte

sluiten
  1. Een professionele totaalservice op het vlak van boekhouding, fiscaliteit, opstart ondernemingen en sociaal advies
  2. Een persoonlijke en discrete relatie met een vast aanspreekpunt binnen ons kantoor
  3. Wij denken actief mee met u op zoek naar oplossingen
  4. Een efficiënte samenwerking tussen uw bedrijf en ons kantoor
  5. Wij houden u op de hoogte van nieuwigheden inzake wetgeving, rechtspraak …

Bij Akanta beseffen we dat stilstaan achteruitgaan is. We leveren dan ook heel wat inspanningen om onze eigen activiteiten te optimaliseren en de service naar onze klanten te vernieuwen. Zo beschikken we over heel wat interessante elektronische tools (boekhoud- en facturatiepakket, Codabox ...) die ons toelaten om op een snelle en efficiënte manier gegevens uit te wisselen. Dit levert ons en u heel wat tijdswinst op en werkt dus kostenbesparend. Uiteraard volgen we alle nieuwe evoluties op de voet om zo maximaal te kunnen inspelen op nieuwe kansen.

Overtuigd van onze meerwaarde?

Aarzel niet om ons te contacteren