"De job van dossierbeheerder in een boekhoudkantoor wordt soms als saai aanzien. Compleet onterecht!"

Johan Huyghe
Nathalie Van beeck

Johan Huyghe en Nathalie Van Beeck zijn senior en junior dossierbeheerder bij respectievelijk Akanta & Partners en Accant. Wat hun job precies inhoudt, welke skills ze nodig hebben en waarom beide boekhoudkantoren unieke kansen bieden aan jonge, gemotiveerde professionals, vertellen ze tijdens een verrassend dubbelgesprek.

Was het altijd al jullie droom om boekhouder te worden?

Johan Huyghe: Bij mij zeker niet. Na het secundair onderwijs was ik vastbesloten om aan de UGent Politieke en Sociale Wetenschappen te gaan studeren. Ik zou op kot gaan, maar op het allerlaatste moment bedachten mijn ouders zich en zagen ze het kotleven niet echt zitten voor mij. Het werd dus zoeken naar alternatieven en zo kwam ik bij Graduaat Boekhouden terecht. Vervolgens heb ik nog één jaar Expertise Boekhouding gestudeerd en twee jaar Fiscaliteit in Brussel. In 1988 ging ik aan de slag bij Akanta, toen nog onder leiding van de vorige eigenaar Arthur Boodts.

Nathalie Van Beeck: Ik werd wel al op jonge leeftijd geprikkeld door cijfers. In het middelbaar onderwijs had ik al kennisgemaakt met boekhouding. Ook al sprak me dat heel erg aan, toch heb ik afgehaakt en beëindigde ik mijn secundair via een leercontract. Na enkele jaren kreeg ik spijt en heb ik alsnog mijn Graduaat Boekhouden behaald. Ik kreeg een job aangeboden op het secretariaat van een boekhoudkantoor en maakte enkele jaren later de overstap naar Accant.

Saai imago?

Jullie zijn dossierbeheerder. Voor de buitenwereld komt dat soms over als routineus en eerder saai. Een vooroordeel?

Johan Huyghe: Zeker! Ikzelf heb me door de jaren heen kunnen specialiseren in eenmanszaken en in de personenbelasting. Ik beheer 150 klanten en vind dat uiterst boeiend. Eenmanszaken worden immers volledig anders benaderd en verwerkt op fiscaal vlak dan vennootschappen. Ook wijzigen de regels inzake personenbelasting zeer vaak, wat een continue opleiding en opvolging vraagt. Dat zorgt ervoor dat niet veel fiscalisten getriggerd worden door personenbelasting, maar ik wel. Ook in de boekhoudkundige opleiding wordt minder aandacht besteed aan eenmanszaken en de personenbelasting. Onterecht, want eenmanszaken zijn cruciaal in onze economie. Vaak is het ook de startpositie van een zelfstandige. Doorheen de jaren kan die evolueren in de richting van een vennootschap. Het is dan aan ons om hem hierbij optimaal te begeleiden en te adviseren.

Nathalie Van Beeck: Ik vind het ook allesbehalve saai. Als junior dossierbeheerder begeleid ik klantendossiers van A tot Z, al word ik in het zuiver fiscale luik uiteraard nog begeleid door mijn teamverantwoordelijke. Je komt in contact met totaal verschillende types van zelfstandigen en bedrijven: loodgieters, dokters, kledingwinkels, horeca … om maar enkele voorbeelden te noemen. Die variatie vind ik top. Het is trouwens één van de redenen waarom ik nooit de ambitie had om de interne boekhouder van een onderneming te worden: dan zie je maar één bedrijf en nu zijn dat er tientallen.

Job skills

Over welke kwaliteiten moet een dossierbeheerder volgens jullie beschikken om zijn of haar job optimaal te kunnen uitoefenen?

Nathalie Van Beeck: Het is belangrijk om een teamplayer te zijn: samenwerking zorgt voor betere resultaten, zowel voor ons eigen bedrijf als voor onze klanten. Verder is het cruciaal om goed te luisteren naar de klant, zodat je kan inspelen op zijn vragen en bekommernissen. En uiteraard moet je nauwkeurig werken en een beetje perfectionistisch ingesteld zijn. De details maken immers het verschil …

Johan Huyghe: Klopt. Omdat ik me vooral met eenmanszaken bezig houd, werk ik minder in teamverband dan andere collega’s. Maar dat neemt niet weg dat we veel van elkaar kunnen opsteken.

Nathalie Van Beeck: Digitale skills worden ook steeds belangrijker. Ik geloof echt in een verdere digitalisering van de boekhouding: de verwerking verloopt veel sneller en efficiënter, verplaatsingen worden uitgespaard … Ik merk dat sommige klanten nog wat schrik hebben van bepaalde digitale tools, maar eenmaal de opstartfase voorbij is, vallen veel bezwaren weg. Enkele muisklikken volstaan bijvoorbeeld om de aan- en verkoopfacturen digitaal op te laden. Zo vermijden we uren aan inboekwerk, wat uiteraard ook goed is voor de klant. Bovendien is het voor klanten erg eenvoudig om facturen uit het verleden terug te vinden.

Hoe heeft de corona-crisis jullie job beïnvloed?

Johan Huyghe: We hebben alle klanten gecontacteerd met de vraag welke impact de crisis op hun activiteiten had en of ze bijkomende ondersteuning nodig hadden. Sommige klanten hebben we zelfs geholpen met het aanvragen van bepaalde tegemoetkomingen vanuit de overheid.

We merken dat veel eenmanszaken het erg lastig hebben, zeker ook freelancers en bijberoepers. Vooral de onzekerheid weegt zwaar door. Ik vrees dan ook dat er wel wat faillissementen zullen volgen. Maar we doen ons best om iedereen optimaal te begeleiden, zodat ze financieel voldoende ademruimte krijgen. En natuurlijk zijn er ook bedrijven die, ondanks de crisis, erg goed presteren. Sommige zien hun omzet zelfs stijgen, zoals warenhuizen, kruideniers, slagers en frituristen.

Wat zijn volgens jullie de belangrijkste troeven die Akanta & Partners & Accant jonge mensen kunnen bieden?

Nathalie Van Beeck: Je komt terecht in een hecht team, waarbij je de kans en de tijd krijgt om je in te werken. Alle vragen waar je mee zit, worden met plezier door de collega’s beantwoord. Zo leer je op korte tijd enorm veel bij en kom je beslagen ten ijs in je eigen klantendossiers. Je komt ook in contact met veel verschillende ondernemers, elk met hun eigen persoonlijkheid en ambities. Dat op zich is al een avontuur!

Deel dit met je vrienden

Interesse om bij ons te komen werken?

Bekijk onze vacatures