"Het totaalpakket dat Accant je aanbiedt als werknemer, is erg aantrekkelijk"

Sonja De Greef

Hoe zou een boekhoudkantoor 30 jaar geleden zijn klanten bijgestaan hebben? Wel, Sonja De Greef kan het weten: zij startte haar loopbaan in 1981 bij Accant (toen nog onder een andere naam) en is vandaag nog steeds bij hetzelfde kantoor actief als boekhoudkundig medewerkster. Ze vertelt met plezier hoe de service en aanpak van boekhoudkantoren door de jaren heen een metamorfose onderging.

“Na mijn middelbaar onderwijs, richting Kantoor, deed ik een jaar stage in een bedrijf. Toen die afgelopen was, heb ik twee maanden vakantie genomen en daarna startte ik bij Fiduciaire Spaenjaers, dat later de naam Accant kreeg. 38 jaar geleden is het inmiddels dat mijn loopbaan begon.”

Van computers was toen nog geen sprake, nemen we aan?

Sonja De Greef: Absoluut niet. We schreven de facturen voor eenmanszaken in een boekje en voor vennootschappen werkten we met een doorschrijfsysteem. De boekhoudkundig medewerkers boekten de aan- en verkoopfacturen in, en vervolgens werd ons werk gecontroleerd door de fiscalisten in het kantoor. Zij stelden de balansen en jaarrekeningen op. Ik herinner me dat we afschrijvingstabellen voor bijvoorbeeld leningen uittikten op elektrische typmachines. Het klinkt vandaag allemaal redelijk archaïsch, maar het had wel degelijk ook voordelen: zo kregen we snel inzicht in de manier waarop een boekhouding gevoerd wordt.

Hoe heeft de computer zijn intrede gemaakt in het kantoor?

Sonja De Greef: Dat gebeurde geleidelijk. Er werden een aantal computers en schermen aangekocht en wij konden die dan gebruiken in een beurtrolsysteem. Iedereen moest zichzelf leren om met de computer te werken. Een opleiding was er niet, het was in zekere zin behelpen. Vandaag worden jongeren grootgebracht met computers, tablets en smartphones. Wat voor hen kinderspel is, was het voor ons op dat moment zeker niet.

Maak je vandaag gebruik van software om facturen in te boeken?

Sonja De Greef: Jazeker. Voor heel wat klanten boeken we de facturen in digitale tools in, waardoor we alles efficiënter kunnen verwerken. Daarnaast bereiden we de balansen voor, zodat de dossierbeheerders deze kunnen controleren en afwerken.

Wat vind je, als je jouw hele loopbaan bekijkt, zo leuk aan je job?

Sonja De Greef: Het werk op zich heb ik altijd aangenaam gevonden. Maar ook de omgeving speelt een belangrijke rol: toffe collega’s, een goede band met klanten … het draagt er allemaal toe bij dat ik hier al 38 jaar met plezier kom werken.

Waarom zou je Accant aanraden als werkgever aan jongeren?

Sonja De Greef: Je komt in een geweldig team terecht, waarin je begeleid wordt om je job in al haar aspecten onder de knie te krijgen. De meer ervaren collega’s helpen je en beantwoorden al je vragen. Wil je de titel van boekhouder of belastingconsulent behalen, dan zijn er verschillende mogelijke stagemeesters in house. Er wordt van je verwacht dat je zelfstandig en nauwgezet werkt, maar tegelijkertijd geniet je heel wat flexibiliteit. Kortom, het totaalpakket is zeer aantrekkelijk.

Deel dit met je vrienden

Interesse om bij ons te komen werken?

Bekijk onze vacatures